2015-01-20 Ráczné Tölli Valéria

Amikor a sziklán hajszálrepedések keletkeznek, … avagy hogyan érünk el átütő sikert egy új nézőponttal?

 

Az egyik legkiválóbb élelmiszeripari cégnél végeztünk szervezetfejlesztést. A cég életében még sohasem volt külső tanácsadó, ily módon azok a játékszabályok, amelyek a 20 év alatt kialakultak a cégen belül, azok biztonságos, stabil környezetet biztosítottak a kiváló képességekkel rendelkező, a szívüket-lelküket bele tévő munkatársaknak ugyanúgy, mint a kiváló képességekkel rendelkező, ámde PR embereknek.

 

KIK AZOK A PR EMBEREK?

Ebben az értelemben PR embereknek tekintjük azokat a munkatársakat, akik tökéletes propaganda gépezetet működtetnek a saját nulla teljesítményük, vagy csapatromboló tevékenységük elfedésére.

 

A PR EMBERNEK IS KÉT FAJTÁJA VAN

  1. Az egyik úgy nem termel, hogy csendben meghúzódik, nem akar látszódni, úgy tesz, mintha értéket termelne, közben értékes kapcsolataira, és nélkülözhetetlenségére hivatkozik. A környezete bár döbbenten érzékeli, hogy nagy valószínűséggel nem csinál semmit, mégsem tudja kilökni magából, mert nincs rá bizonyítéka, ugyanis nincs a cégben teljesítmény mérés.

    bomb

 

  1. A másik fajtája ennél kicsit veszélyesebb. Jó képességei vannak, de mindenkitől fél, aki szintén rendelkezik hasonló kvalitásokkal. Ezért az oszd meg, és uralkodj elvén, minden nagy teljesítményű munkatársat besároz a másiknál, és megtámad a cégvezetőnél. Teszi mindezt úgy, hogy a nélkülözhetetlenségéhez kétség ne férjen. A csapattársasait mindeközben folyamatosan félelemben tartja, érzékeltetve a vezetőségben meglévő véleményformáló hatalmi státuszát.

 

A cégvezető sok esetben csak áll, és döbbenten néz. Nem érti, miért mennek el máról holnapra a cégéből a legkiválóbb munkatársak, akikből harapófogóval sem tudja kihúzni a távozásuk igazi okát.

 

 

A FENT EMLÍTETT CÉGNÉL SZERVEZETFEJLESZTÉS VOLT A MEGBÍZÁSUNK. SZEMÉLYZETKEZELÉS SZÓBA SEM KERÜLT A SZERZŐDÉSKÖTÉSNÉL. A SZEMÉLYZETI PROBLÉMA MÉGIS MEGOLDÓDOTT. TELJESEN SPONTÁN, LAVINASZERŰ FOLYAMATKÉNT.

Hogyan? Bevezettük a cégbe a teljesítménymérés nagyon egyszerű, és tiszta módszerét. Az történt, ami a hajléktalan szállásokon a kötelező mosakodás kihirdetésekor meg szokott történni: aki nem kér a tiszta vízből, az hanyatt homlok elmenekül.

A szervezetfejlesztést mindig egy alapos cégátvilágítás előzi meg, melynek során nemcsak a tulajdonossal, és a cégvezetővel készítünk átfogó interjút, hanem a kulcsembereket is kikérdezzük. Az ő szakmai tapasztalatuk, véleményük nélkülözhetetlen ebben a munkafolyamatban.

A kulcsemberek között volt 2 értékesítő is a vizsgált cégünkben. Feltettük a korántsem ártatlan kérdésünket mindkét értékesítőnek:

– Mit szólnál hozzá, ha a cégedbe fokozatosan bevezetnénk a teljesítménymérést?

A Nyugat-magyarországi képviselő azt mondta:

– Már alig várom. Imádok versenyezni, hajtani. Végre lenne kihívás újra az életemben.

A Kelet-magyarországi képviselő így válaszolt:

– Akkor holnaptól én már nem dolgoznék a cégben.

És meg is tette. Ahogy látta kialakulni a teljesítményértékelésen alapuló játékszabályokat, vette botját és kalapját, és távozott. A cégvezetőnek a munkatársak csak ekkor mertek megnyílni, és merték elmondani, hogy ez az ember már 6 éve jóformán nem csinál semmit.

A teljesítménymérés bevezetésének másik “áldozata” a 2.-es típusú PR ember volt. Ezek voltak a spontán következmények, de természetesen az ügyvezető maga is, azonnal elküldött néhány embert, akinél nyilvánvalóvá vált a nem teljesítés.

A változások levezénylését nagymértékben megkönnyítette, hogy a szervezetfejlesztés részeként az egyes posztok leírásai, és betanítási programjaik is elkészültek. A cégben felszöktek a teljesítményadatok, minden korábbi időszaknál nagyobb árumennyiséget sikerült előállítani, és forgalmazni. A csapat termel, és a légkör újra kiváló.

hands

 

Mi a tanulsága a történetnek?

A szervezetekben uralkodó rend, vagy káosz alapvetően azokon a kontroll eszközökön múlik, amelyeket a vezető alkalmaz. Egy jó irányú változás eléréséhez gyakran elegendő egy kulcs nézőpont megváltozása, a cégvezetőnél, és az ezekkel kapcsolatos akciók megtétele. És ami eddig csak repedésnek tűnt, a megszokásokból összeállt sziklafalon, az egy új nézőpont hatására kőomlást okozhat. De tudjuk, hogy csak a nehezékek szakadtak le a sziklafalról, és a vezető elkezdi hihetetlenül jobban érezni magát.