- 2016.12.14.
- Szerző: Potencsik Szilárd
- Kategória: Cégröntgen
A Client Maker Kft. tanácsadói működése során rengeteg interjút csináltunk tulajdonosokkal, és sokféle válasz érkezett a kérdésre, miszerint, mikor mondaná azt a vállalkozásáról, hogy most már egy ideális állapotban van.
„Az ideális az, ami nekem a legjobb! Vagy mégsem?”
A szerteágazó válaszok között azonban volt jó néhány egybevágó, vagy közel azonos válasz illetve tárgykör. Ezeket – a saját gondolataimmal kiegészítve – raktam össze az alábbi sorokon.
A Client Maker Kft. bemutatja: az ideális vállalkozás jellemzői
Az Client Maker Kft-nél végzett munkánk során kirajzolódott, hogy az ideális vállalkozásnak van néhány beazonosítható ismérve:
- valami jó terméket vagy szolgáltatást állít elő
- jövedelmező
- átlátható
- könnyen irányítható
- előre jelezhetőek benne a várható történések
- meg vannak szervezve benne a folyamatok
- mindenki tudja és teszi benne a dolgát noszogatás nélkül
- stabil a jövője
- büszke lehet rá az ember
- és nem igényli a tulajdonost éjjel-nappal
Nézzük sorban őket. Minden vállalkozás előállít valamit, ez nálunk, a Client Maker Kft-nél is így van. Ez a valami akkor jó, ha képes bevételt/jövedelmet termelni. De mikor képes? Ha értékes. Itt két kérdés merül fel:
- mit jelent az, hogy értékes?
- kinek a számára kell, hogy értékes legyen?
Az értékes szó szótöve az érték, annak pedig az ér ige. Az ér azt jelenti, hogy: „hasznát veszi valaminek”. Az értékes azt jelenti, hogy valami hasznos, azaz fel tudom használni a céljaim elérése érdekében, illetve a céljaim előtt álló akadályok leküzdéséhez. Az igazán értékes dolog két összetevőből áll:
- hasznos
- FONTOS
Mit jelent az, hogy fontos valami?
Egy bizonyos – az ember elképzeléseiben lévő – rangsoron, sorrenden elől lévő dolog. Mi ez a sorrend: a fontossági sorrend. De még mindig nem magyaráztuk meg, hogy mi az a fontos. A fontos azt jelenti, hogy valami, ami valamilyen cél eléréséhez vagy feladat elvégzéséhez kihagyhatatlanul szükséges, nélkülözhetetlen.
Tehát ha van valami, amit fel tudok használni a céljaim eléréséhez, vagy a gondjaim megoldásához, és ez a valami ráadásul elengedhetetlen, akkor értékes lesz számomra.
Még mielőtt tovább mennénk, meg kell tudnunk, hogy ki számára kell, hogy értékes legyen.
Képzeljük el, hogy egy cég egész évben termel nagyon hasznos gépet vagy kimutatást vagy épületet vagy akármit saját maga számára! Egy olyan dolgon dolgozik egész évben, ami neki kell. Ez nagyon jó, csak nem lesz bevétele. Egy darabig működhet, de egész évben nem. Tehát egy cégnek olyan dolgot kell előállítania, ami MÁS számára értékes, a Client Maker Kft-nél mi is olyan szolgáltatásokat nyújtunk, melyek az ügyfeleink számára értékesek, tehát hasznosak és fontosak.
Ha belegondolunk így indul minden vállalkozás. Azon ötletelünk, hogy mit kellene gyártani. (Az egy másik kérdés, hogy nem ötletelni kellene, hanem megtudni, de erről majd később).
Azaz azon gondolkodunk – csak épp lehet, hogy így még sohasem fogalmaztuk meg – hogy mi lehet az, ami valaki számára értékes. Ilyenkor mindig a jó üzletet keressük. De mi a jó üzlet: ami valaki más számára hasznos és fontos. És ugyebár ebből a valakiből elég sok van ahhoz, hogy el tudjunk belőle adni megfelelő mennyiségben mi is.
Ne csak mi gondoljuk így
És ha tovább vizsgáljuk a fontos jelentését, akkor ott azt is találhatjuk, hogy ” érdeklődésre számot tartó”. Azaz nem csak az kell, hogy valami nélkülözhetetlen legyen a valóságban, hanem az is, hogy erről a lehetséges vevőink így is gondolkodjanank! Nem mennénk sokra, ha a Client Maker Kft. szolgáltatásai hasznosak és fontosak lennének, de az ügyfeleink nem gondolnák ugyanezt róluk.
Az egész világ így működik, hogy termékeket szolgáltatásokat vagy valamiket állítunk elő, azért, hogy azt aztán elcseréljük másokkal, így segítjük a mások és a saját életünket is.
De mi magunk akkor leszünk sikeresek, ha amit előállítunk, az sokat ér!
Azt szokták mondani, hogy az ér sokat, amit sokért el lehet adni. Hát ezt pontosabban úgy fogalmaznám, hogy az ér sokat, ami hasznos, fontos, azaz szükséges és elengedhetetlen valaki más céljaihoz, vagy nehézségei megoldásához, és az illető ezt így is gondolja.
Ha megnézzük, a „sokat érő” dolgok listája mindig változik. Változik országonként, földrajzi helyenként, megcélzott csoportonként, és változik az időben is. Ami 20 éve értékes volt, az már lehet, hogy ma messze nem az. Gondoljon csak egy Commodore 64-esre vagy egy Lada 2107-re. A Lada olyan értékes volt, hogy emberek képesek voltak 5 évet is várni rá.
Most nem nagyon várnának rá, még 5 napot sem☺.
Összefoglalva
A fentiek alapján összefoglalva az ideális cég valami olyat termel, ami valaki „más” számára hasznos és fontos. És ez a „mások csoportja” (akit úgy szoktunk hívni, hogy célcsoportunk vagy célközönségünk) úgy is gondolja, hogy ez hasznos és fontos a számára.
Ha elég nagy számban vannak ők, és fizetőképesek, azaz nem csak álmodoznak a célokról, meg a termékeinkről, hanem reálisan is szóba jöhet náluk a vásárlás, akkor nyert ügyünk van.
Az ideális cég egyrészt tisztában van a célcsoportjaival, tudja kik ők, tudja milyen ismérvei, szokásai, elvárásai vannak. Tudja, hogy miért, mit vesznek, mi alapján döntenek, mikor, stb.
És a kiválasztott célcsoport(ok) képesek biztosítani a cég jövőjét, terjeszkedését. A Client Maker Kft. ügyfelei, mint az Agenda Age vagy a MAPEI már az üzleti gyakorlatban is tapasztalják ezt.