- 2014.12.16.
- Szerző: Bérczes István
- Kategória: Szervezet fejlesztés
Néhány évvel ezelőtt találkoztam egy kereskedelmi cég vezetőjével, akinek akkoriban teljesen kézi irányítással működött a cége, szinte minden döntést ő hozott a cégben, ha távol volt, nem ritkán napokig leálltak a döntést igénylő folyamatok. Kezdte unni ezt a helyzetet és hozzánk fordult segítésétért. A szokásos panasszal kezdte:
„nem önállóak a vezetőim, nem képesek egyedül dönteni.”
Megállapodtunk abban, hogy egy szervezetfejlesztési konzultáció keretében közösen orvosoljuk a problémát. A munkát a vezetők és a kulcsposztokat betöltő munkatársak interjújával kezdtük. Szinte kivétel nélkül a munkatársak kicsit lemondóan az alábbiakat mondták:
„a főnök mindenben maga dönt, nélküle még egy ceruzát sem vehetünk. Ha nincs itt, napokig várnunk kell, ha itt van, sorban állás van nála. Ez már örökké így lesz.”
Mondanom sem kell, hogy ezek hallatán nem voltam túlzottan meglepődve, nem ez volt az első ilyen cég, amelyikkel együtt dolgoztam.
Tipikus tyúk-tojás probléma?
Önállótlanok az emberek, ezért a cégvezető kénytelen mindenben maga dönteni? Vagy fordítva: a cégvezető mindenben maga dönt, ezért önállótlanná váltak az emberek? Több mint 10 éves szakértői tapasztalatom szerint valahogy mindig az utóbbi verzió az igaz. De ne vágjunk a dolgok elébe!
Az interjúkat és a céges üzleti adatok kiértékelését követően kezdtük a konzultációt, amelyre a cégvezető elhozta a konzultációra 2 „vezető” munkatársát is. Első körben „tetőtől talpig” kielemeztük a céget.
Már a konzultáció első napjaiban kiderült, hogy a 2 „vezető” munkatársnak nagyon sok jó ötlete van, és neki is láttak a kidolgozásuknak:
· beindítottunk egy új üzletágat, amely azóta is évente több mint 10 millió Ft profitot hoz,
· egy sor területet átszerveztünk, folyamatokat ésszerűsítettünk,
· üzleti elemzések eredményeképpen a saját szállítást kiadta a cég a Postának, ami újabb több milliós megtakarítást hoz éves szinten.
· kineveztünk raktárvezetőt, átszerveztük a raktár teljes tevékenységét,
· a korábban használt 2 számítógépes rendszer helyett megtartottuk a jobbat, és egységesítettük a cégben,
· és végül kialakítottuk a cég új szervezeti struktúráját,
· hosszasan sorolhatnám a jobbnál jobb megoldásokat, de az igazi áttörés csak ezután következett.
A szervezetfejlesztési konzultációt egy 3 napos ún. Beültető tréning követette, ahol a cég vezetőivel végigmentünk a teljes szervezési folyamaton és a létrehozott új szervezeti struktúrán. Ennek a cégnek csak mintegy 20-22 munkatársa van, így mindenki részt vett a tréningen. A cégvezető igen gáláns módon megadta a módját a tréningnek, levonultunk 3 napra a Balatonra egy kellemes üdülőbe.
A csapat meglepő módon aktív volt, Bár az elején még ott volt bennük a hitetlenkedés, hogy ezután sem lesz semmi másképp, szép fokozatosan kezdték elhinni, hogy a cégvezető komolyan gondolja: szeretne leadni egy sor feladatot. Átvettük az összes poszt feladatait, felmerültek újabb ötletek és javaslatok. A 3. nap végére együtt volt egy új, tettre kész csapat!
3 hónappal később így összegezte a helyzetet a cégvezető:
„közel 2-szer annyi időm van, mint korábban. Rengeteg feladatot átvettek tőlem a kollégák, lelkesebb, motiváltabb a csapat. Ha napokig nem vagyok itt, akkor is zavartalanul mennek a dolgok. Nagyon megváltozott a csapat.”
Mi persze tudjuk, hogy
alapvetően nem a csapat változott meg, hanem a cégvezető.
Hajlandó volt leadni egy sor feladatot, döntést, és lám nem akadozott emiatt a gépezet, ellenkezőleg. Persze a munkatársak is megváltoztak, végre hozhattak önálló döntéseket, és éltek is ezzel a lehetőséggel.
De ami mindennél fontosabb: a cégvezető végre elég időt tud fordítani a cég stratégiájára, terjeszkedésére, azóta Romániában növekszik a leányvállalatuk forgalma, profitot termel az új üzletág, van ideje Kínába utazni vásárokra, a partnerekhez.
Így dolgozik ma egy PROFI CÉGVEZETŐ!
A cég árbevétele ezer Ft-ban így alakult az utóbbi 5 évben: